Kuidas juhina kriisiolukorras toime tulla, enda meeskonna jaoks parimal viisil olemas olla ning säilitada koostöö ja head suhted, on kokku võtnud Avatud Meele Instituudi juht, koolitaja ja superviisor Koidu Tani-Jürisoo. On mõned asjad, mis aitavad keerulisel ajal üksteist hoida ja ühiselt edasi liikuda.
RÄÄGI INIMESTEGA
Kriisiolukorras on juhil väga palju ootamatuid ja olulise tähtsusega ülesandeid lahendada ja ta võib seetõttu eemalduda oma töötajatest, ise sellest aru saamata. Kapslisse tõmbumine võib olla ka juhi kaitsereaktsiooniks, sest tal endal on raske ja ta ei tea, mida täpselt oma töötajatele öelda. Ole nähtav ja kuuldav, sest inimesed vajavad ärevatel aegadel seda. Sinu üldine olek ja kindlameelsus on inimestele oluliseks signaaliks, millest nad alateadlikult eeskuju võtavad.
SÄILITA VÕI SEA SISSE REGULAARSED KOHTUMISED
Rutiin võib tunduda piirava ja üksluise asjana. Kuid ebakindlates olukordades on see turvalisuse aluseks. Hoidke meeskonnakohtumised regulaarsena ja püüdke hoiduda sellest, et need on ainult kriisikogunemised. Kui teie koosolekutel on seni olnud kindel struktuur, siis säilitage seda. Tooge teadlikult esile kõikide kordaminekud ja väikesed õnnestumised ning jagage vahepeal üleskerkinud väljakutseid ning koguge võimalusi nende lahendamiseks. Ära unusta oma inimesi tunnustada ja väljenda seda, mille üle sa oled tänulik või tunned head meelt.
OLE AUS
Räägi oma tunnetest, kuid turvalisel viisil. Tihti arvavad juhid, et kindlustunde nimel peavad nemad olema raudsete närvide ja liikumatu näoilmega. Kui sa ütled, et ka sina tunned selles ootamatus olukorras ärevust ja ebakindlust, siis ühendavad inimesed ennest sinuga paremini ja teadvustavad ka oma tundeid. Ütle ausalt, kui sa veel ei tea, mida teha ühe või teise asjaga. Kuid ütle ka seda, et sa usud, et leiate head lahendused ja ootad ka teistelt panustamist. Eriti hea, kui saad öelda konkreetselt, mis valdkonnas sa abi või toetust vajad.
TEGELE TUNNETEGA
Ohtlik olukord ühiskonnas toob kaasa ebastabiilsuse inimestes. Kriisiolukorras on loomulik, et esimeses, šoki- ja eitamise etapis võib olla tegu tunnete kaosega: nõutusest ja rahutusest kuni viha ja agressiivsuseni. Sellele järgneb tunnete puhkemise etapp, kus inimesed tunnevad väga palju erinevaid tundeid: kurbust, hirmu, süütunnet, ebaõiglust, häbi. Paljud teevad näo, et midagi pole juhtunud, mõned süüdistavad teisi viletsas tegutsemises või ründavad neid, mõned näitavad end abitumana kui nad tegelikult on. Sinu võimaluseks on lasta töötajatel oma tunnetest rääkida, näiteks alustada töökoosolekuid ringiga, kus igaüks saab sõna (n. Milliste tunnetega sa täna siin oled? Viimase nädala tõusud ja mõõnad vmt), olla tähelepanelik ja osavõtlik ning ise töötajate tundeid tagasi peegeldades, isegi kui nad ise neid otseselt ei väljenda („Sa oled nördinud…Sa kardad…Sa tunned ärevust… See teeb sind ebakindlaks“). Küsi ka seda, kuidas nad tunnevad ennast praeguses muutunud olukorras lapsevanematena, sest kõik see on seotud ka nende töövõimega.
KESKENDU LAHENDUSTELE
Keerulises olukorras on küll esimeseks sammuks olukorrale otsa vaatamine ja selle raskusastme hindamine, kuid sealt edasi tasub mõelda lahendusmeelselt: mida ma tahan näha selle asemel? Hea on oma toimetuleku tugevdamiseks mõelda jaatavas keeles, mitte „et me ei peaks ühtegi töötajat koondama“, vaid „et me suudame tagada kõigile töötajatele töö ja piisava sissetuleku“. On üsna inimlik keskenduda kõigele sellele, mida meil paasjagu EI OLE või millest me ilma oleme jäänud, kuid seda olulisem on niisuguses olukorras endale (ja teistele) meelde tuletada, mis kõik meil ON (teadmised, oskused, head suhted, pealehakkamine, varasemad kogemused heast koostööst, toimetulek eelmises majanduskriisis jm.) ja millele saame toetuda. Probleeme ei tasu eitada, kuid neid võib alati käsitleda teie ette kerkinud lahendust nõudvate ülesannetena.
OLE KAASAV
Juhtimist ei tee sa teisteLE, vaid teisteGA. Püüa uskuda, et ka kriisiolukorras on kõigis inimestes olemas oma sisemine tarkus ja suuremad ressursid, kui me algul arvame. Vahel on kriisiolukord just selleks võimaluseks, kus sa näed, et töötajad on valmis pühenduma, võtma vastutust, nad leiavad olukordadele lahendusi ja tegutsevad uutmoodi, kui sa seda soodustad. Püüa luua igal võimalusel dialoogi ja kaasata inimesi uudseid lahendusi leidma. Inimestes peitub tohutu potentsiaal.
Photo by Nick Abrams on Unsplash