1. TEEMA: faktid poiste ja tüdrukute kohta koolis
Poiste ja tüdrukute hariduses valitsevad suured erinevused:
- Poiste väljalangevus põhikooli III kooliastmes (7.–9. klassis) on kaks korda suurem kui tüdrukutel;
- põhiharidusega või madalama haridustasemega mitteõppivaid noori (18−24 aastasi) on noormeeste seas kaks korda rohkem;
- kõrgkooli lõpetab kaks korda vähem mehi kui naisi ning poistest katkestajaid on rohkem kui tüdrukuid;
- Eesti õpetajaskonnast on 86% jätkuvalt paljude aastate lõikes naised;
- 65–75 % õpetajatest usub, et tütarlaste ja poiste sotsiaalsed erinevused on sünnipärased ja tingitud bioloogilistest erinevustest;
- Eestis on Euroopa suurim meeste ja naiste vaheline palgalõhe – ligi 30%;
- arvestades naiste suurt osakaalu kõrghariduses, on mõnevõrra ootamatu, et 66 Teaduste Akadeemia liikme hulgas on vaid 2 naist.
Alljärgnevalt ülevaade sellest, kuidas me soostereotüüpe üha uuesti taastoodame, ja kuidas see, mida me normaalseks peame, võib olla stereotüüpse hariduse allikaks. Kuidas siis ikkagi on nii, et 70% ülikoolide lõpetajatest on noored naised , kes on hõivanud ka enamiku riigieelarvelistest kohtadest?
Üldised ettekujutused normaalsest poisist ja tüdrukust on järgnevad:
Poisid on segadusetekitajad, lapsikud, impulsiivsed, võistluslikud, kärsitud, andekad ja piiride lõhkujad.
Tüdrukud on vaiksed, hästikäituvad, küpsemad, taluvad rutiini, ei lahenda kõrgema tasandi probleeme, ei jaga täppisteadusi ning täidavad meelsasti reegleid.
Kui tüdruk õpib hästi, siis on ta usin; kui poiss õpib hästi, siis on ta andekas
Kolm on koolipoisi hinne
Uuringute alusel selgub, et
… poisid saavad rohkem tähelepanu
… õpetamine on suunatud rohkem poistele
… ootused koolitööde kvaliteedile ja distsipliinile on erinevad
… tüdrukud on rohkem akadeemilise edu surve all
… nõustumist ja kooli normide järgi käitumist eeldatakse tüdrukutelt
Ruumikasutusega korraldatakse suhteid ja alluvushierarhiaid. Paiknemine ruumis mõjustab teadvust ja hoiakuid.
Poisid:
…võtavad rohkem ruumi
…paiknevad rohkem ruumi keskel
…liiguvad rohkem ja see on lubatud
…õpetajate aeg kulub liikuvatele palju ruumi võtvatele poistele
Tüdrukud:
…paiknevad ruumi äärealadel
…nende koolikorrast erinevat käitumist märgatakse kergemini
…nende pinged ja konfliktid on vaiksed ja nähtamatud
…nende liikumine on rohkem kontrollitud
…lärmakad palju ruumi võtvad tüdrukud pole soovitud ja neid häbistatakse
Häälekasutus koolis:
Poisid täidavad klassi häälekasutusest 2/3. Häälekas poiss sümboliseerib jõudu, võimu, liidripositsiooni. Vaikne poiss on marginaliseeritud ja loetud nohikuks.
Soositud poiss – häälekas, vaba, heade lugude rääkija, humoorikas, bravuurne, reibas, sotsiaalne, julge, aktiivne.
Soositud tüdruk – vaikne, enda välimuse eest hoolitsev, häält talitsev, abivalmis, usin, õpib headele hinnetele, vaikib tagasihoidlikult oma edust. Nõue vastata kooli nõudmistele on rohkem suunatud tüdrukutele
(Tiiu Kuurme)