| AVALEHELE | PROJEKTIST | OSALEVAD KOOLID | PROJEKTI KULG | PROJEKTI MATERJALID | IN ENGLISH |
Projekti eesmärgiks on valmistada ette kolmes koolis õpetajate meeskonnad taastava õiguse praktikate rakendamiseks. Lisaks sellele valmistatakse projekti raames ette koolitajad, kes haridusmaastikul on valmis töötama ning alustatakse järgmise kolme kooli rakendusmeeskondade koolitusega. Projekti raames valmivad vajalikud väljaõppeprogrammid (sh e-koolituse moodul) ning vajalikud tugimaterjalid.
Hooliva Kooli mudelist saab lugeda täpsemalt siit: Hooliva Kooli mudel ja programm
1. ÕPETAJATE VÄLJAÕPE
- Õpetajate koolitused on vajalikud selleks, et kogu kooli õpetajad saaksid teadlikuks taastava õiguse aluseks olevast mõtteviisist, rahvusvahelisest heast kogemusest ja tekiks motivatsiooni neid praktikaid rakendada ka oma igapäevatöös. Koolitustel õpivad õpetajad praktilisi oskusi ja meetodeid, mille abil töötada igapäevaselt klassi tasandil heade suhete loomise, hoidmise, konfliktiennetuse ja –vahendusega ning individuaalsel tasandil ebakohasesse käitumisesse sekkumiseks. Samuti õpitakse kaasama lapsevanemaid konfliktilahendusse taastava õiguse praktikate rakendamise abil. Täiustatakse ka õpetajate suhtlemis- ja eneseregulatsioonioskusi, ning tegeldakse hoiakute arendamisega mis on aluseks meetodite rakendamisele.
- Kokku läbib väljaõppe vähemalt 60 õpetajat (3 gruppi a` 20 inimest).
2. KOOLITAJATE KOOLITUS
- Koolitajate väljaõpetamine on vajalik projekti jätkusuutlikkuse kindlustamiseks ja selleks, et taastava õiguse mõtteviisi ja praktikaid rakendavate koolide võrgustikku regulaarselt suurendada ja järjest enam õpetajaid ja koolitiime koolitada ning toetada terviklahenduste toimimist koolides.
- Kokku läbib koolitajate väljaõppe vähemalt 10 koolitajat.
3. RAKENDUSTIIMIDE KOOLITUS UUTELE LIITUVATELE KOOLIDELE
- Koolitused on vajalikud selleks, et koolisisene tiim õpiks koolitervikliku mudeli rakendamise protsessi eest vedama, saaks teadlikuks taastava õiguse aluseks olevast mõtteviisist, rahvusvahelisest heast kogemusest ja õpiks praktilisi oskusi konfliktiennetuse ja –vahendusega tegelemiseks. Juhiste ja tegevuskava abil saab tiim juhtida nii taastava õiguse mõtteviisi lõimimist koolis toimuvasse igapäevaellu kui ka koolisisest projektitegevuste kaardistamist, seiret ja tagasisidestamist.
- Kokku liitub projekti jooksul 3 uut kooli (kokku 18 osalejat).
4. TEADLIKKUSE TÕSTMISEGA SEOTUD TEGEVUSED
- Teadlikkuse tõstmiseks on oluline läheneda mitmetasandiliselt. Projekti jooksul toimub 2 suuremat teavitusüritust koolidele, kus on võimalik jagada mõju hindamise tulemusi, pilootkoolide reaalseid praktilisi kogemusi, tutvustada valminud materjale, e-koolituse moodulit jne. E-koolituse moodul (nö baasmoodul) on avatud ka teiste koolide õpetajatele, just eesmärgiga võimaldada tõsta teadlikkust ja ärgitada huvi ning valmisolekut taastava õiguse praktikate rakendamise vastu.
- Teine oluline teavitus toimub kogukonna tasandil. Koostöös koolitajatega ja konsultantidega kavandab iga osalev kool enda kogukonnas (sh lapsevanemad) teavitusplaani ning korraldab vähemalt ühe teavitusürituse, kus jagatakse kogemusi ja tutvustatakse taastava õiguse põhimõtteid ja meetodeid.Lisaks sellele viiakse läbi online infoseminar KOV-de esindajatele.
- Kokku osaleb kahel teavitusüritustel 60 inimest.
- Koolide poolt korraldatud kohalikel kogukondlikel teavitusüritustel 60 inimest.
- KOV esindajate infoseminaril 20 inimest.
5. MÕJU HINDAMINE
- Mõju hindamine on vajalik selleks, et saada teadlikuks valitud tegevuste kohasusest, tulemuslikkusest, täiustada väljatöötatud tegevusi ja materjale ning töötada välja uusi. Samuti selleks, et tutvustada ja levitada taastava õiguse mõtteviisi ja meetodeid haridussüsteemis laiemalt
- töötatakse välja õpetaja koolituse programm ning koolitatakse kolme pilootkooli õpetajate meeskonnad, sh valmivad vajalikud tugimaterjalid ja e-koolituse moodul
- töötatakse välja koolitajate koolituse programm ning koolitatakse vähemalt 10 koolitajat, sh valmib koolitaja käsiraamat
- viiakse läbi koolitus kolme uue kooli rakendustiimidele, et toetada taastava õiguse praktikate levikut laiemalt Eesti koolides
- viiakse läbi 2 teavitusüritust Eesti koolidele, et tutvustada taastava õiguse rakendamise kogemusi koolides, mõju hindamise ja projekti tulemusi laiemale kogukonnale. Lisaks viiakse läbi 1 online infoseminar KOV-de esindajatele.
Projekti tegevuste tulemusena toetatakse süsteemselt kogu koolis hoolivate, konstruktiivsete ja terviklike suhete kujunemist erinevatel tasanditel. Terved ja professionaalsed suhted on baas, millele kogu koolikultuur üles ehitatakse. Vaid hoidvad ja konstruktiivsed suhted aitavad luua piisava stabiilsuse ja turvatunde, mis on oluline nii ebakohase käitumise, kiusamise ja õigusrikkumiste ennetamiseks ja vähendamiseks, distsipliiniprobleemidega tegelemisel, konfliktide juhtimisel erinevatel tasanditel kui kokkuvõttes õppimiseks piisava aja ja energia võimaldamisel.